- Instagram is bezig een eigen AI-chatbot te testen, zegt een goed geïnformeerde softwareprogrammeur.
- De chatbot zou vragen kunnen beantwoorden, advies kunnen geven en gebruikers kunnen helpen bij het schrijven van berichten.
- Eerder dit jaar bracht Snapchat een eigen bot uit die wordt aangestuurd artificial intelligence-software.
- Lees ook: Google start met testversie van concurrent van AI-bot ChatGPT onder de naam ‘Bard’
Chatbots die worden aangestuurd door artificial intelligence-software trekken veel aandacht. Video-app Instagram gaat ze nu mogelijk ook gebruiken.
Het sociale platform zou werken aan een AI-chatbot die vragen kan beantwoorden, advies kan geven en kan helpen bij het schrijven van berichten, volgens een tweet van softwareprogrammeur Alessandro Paluzzi die regelmatig met onthullingen komt over waar Instagram aan werkt.
Gebruikers zouden kunnen kiezen uit 30 verschillende persoonlijkheden voor de chatbot, zo schrijft Paluzzi. Hij schrijft dat de technologie gebruikt kan worden om “de beste manier te vinden om jezelf uit te drukken.”
Instagram reageerde niet op Insiders verzoek om verder commentaar over de chatbot.
In februari begon Snapchat met de uitrol van zijn eigen door ChatGPT aangestuurde chatbot, genaamd My AI. De reacties waren niet erg positief. De chatbot kan haiku's schrijven, reizen plannen en verjaardagscadeaus aanbevelen, aldus het bedrijf.
Sommige gebruikers klaagden dat My AI de gebruiksvriendelijkheid van Snapchat verstoorde, terwijl anderen wezen op het feit dat de chatbot toegang had tot een grote hoeveelheid data, waaronder de locaties van gebruikers.
Meta kondigde eerder aan dat het van plan was om te experimenteren met artificial intelligence op Messenger, WhatsApp en Instagram. In februari zei topman Mark Zuckerberg dat het langetermijndoel van het bedrijf was om "AI-persoonlijkheden te creëren die mensen op verschillende manieren kunnen helpen".
Meta gebruikt ook AI-tools om zijn advertentie business een boost te geven. Advantage+, een van deze tools, vindt doelgroepen en plaatst automatisch advertenties op de platforms van Meta. Het bedrijf ontwikkelt een manier voor adverteerders om advertenties te maken en te testen met behulp van kunstmatige intelligentie.